Babylonian Drifts / Derivas babilónicas


Produced by Centre Arts Santa Mónica (Barcelona) and Santiago Morilla, in collaboration with Carpintería Expandida (Madrid)
Curated by Jordi Pallarés.
In collaboration with Massa Crítica BCN.

︎

The main objective of this project was to facilitate reflection on the act of exposing ourselves publicly, but critically activating the relationships we establish with non-human otherness. It was an attempt to recover a certain consciousness of integrative occupation, of an alternative presence with our houseplants. An occupation that would allow us to see ourselves participating in the "parliament of things" (Latour), demanding not only the greening of the city but also a slow urban mobility with more bike lanes. In short, representing those who do not have such a voice or presence in our daily political and aesthetic actions.

With bicycles equipped with baskets, cargo-bikes and/or mobile bike-greenhouses previously designed and produced, the "Babylonian Drifts" project invited citizens to walk their own plants through the city, with an evident and playful strategy of visibilization and sporadic occupation of non-humans in the streets. This produced a sort of chlorophyll procession where plants and humans re-occupied and re-used the public space in an alternative way, planting seeds/images in the urban imaginary.



El objetivo principal de este proyecto fue facilitar la reflexión sobre el acto de exponerse públicamente, pero activando críticamente las relaciones que establecemos con la otredad no humana. En cierto modo, fue un intento de recuperar cierta conciencia de ocupación integradora, de una presencia alternativa con nuestras plantas de confianza (aquellas que no salen de casa). Una ocupación que nos permitiera vernos a nosotros mismos participando del “parlamento de las cosas” (Latour), reclamando no solo un reverdecimiento de la ciudad sino también un desaceleramiento de la movilidad urbana con más carriles bici. En suma, representando a aquellos que no tienen tanta voz ni presencia en nuestras acciones políticas y estéticas cotidianas.

Con bicicletas provistas de cestas, cargo-bikes y/o bici-invernaderos móviles previamente diseñados y producidos, el proyecto “Derivas Babilónicas” invitaba a la ciudadanía a pasear sus propias plantas por la ciudad, con una evidente y lúdica estrategia de visibilización y ocupación esporádica de los no-humanos por las calles. Se produjo así una suerte de procesión clorofílica donde plantas y humanos re-ocupaban y re-utilizaban el espacio público de manera alternativa, plantando semillas/imágenes en el imaginario urbano.




︎ 04/2017 © Santiago Morilla


︎ “Making of DERIVAS BABILÓNICAS”.  Single-channel Video Artwork (1:16)


︎ Exhibition PEEP SHOW (10-16/04/2017) at Centre d'Arts Santa Mònica (Barcelona) and performance “Babylonian Drifts”, Barcelona.


︎ Performance “Babylonian Drifts”, Barcelona (12-13/04/2017)