Misanthropic Plantoid / Plantoide misántropo
Produced by Diputación de Granada y Santiago Morilla.
Technical support by Joaquín Díaz-Durán and MediaLab Prado Madrid.
Video support by YAP (XOX)
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If an android is a robot in human form, and if the animaloids or insectoids are inspired by animals or insects, then the plantoid is one that is inspired by plants. But this plantoid is also misanthropic: it moves in the opposite direction to our presence (when it detects us with its robotic sensors) whenever we approach its base station, where the plant can comfortably photosynthesize.
The techno-artistic mediation of the "Misanthropic Plantoid" helps the plant to do what it would like to do, the dream of every plant, to avoid us. In fact, in order to highlight these dances of interaction and flight provoked by humans, all the movements made by the plantoid are mapped on a daily basis.
︎ “Misanthropic Plantoid” Drifts from March to May 2021.
This artwork confronts us not only with the disconcerting experience of unexpected autonomous movement, but also with the novel fact that a plant can reject us in real time. Perhaps these plant-human choreographies function as a graphic allegory of the enormous current techno-scientific development that, with its complex automated data collection systems, is capable of dancing in parallel to the ecosystemic crisis. A dance that, whether contemplated or participated, helps us to understand that, in the end, plants do not need us at all.
Si un androide es un robot que tiene forma humana, y si el animaloide o el insectoide se inspiran en los animales o los insectos, entonces el plantoide es aquel que se inspira en el reino vegetal. Pero este plantoide es, además, misántropo: se mueve en dirección contraria a nuestra presencia (cuando nos detecta con sus sensores robotizados) siempre que nos acercamos a su puesto base, allí donde puede hacer cómodamente la fotosíntesis.
La mediación tecnoartística del “Plantoide misántropo” ayuda a la planta a hacer aquello que le gustaría hacer, el sueño de toda planta, evitarnos. De hecho, para evidenciar estos bailes de interacción y huída provocados por los humanos, se mapean a diario todos los trazos/movimientos efectuados por el plantoide.
Esta obra nos enfrenta no solo a la desconcertante experiencia de un movimiento autónomo no esperado, sino también al novedoso hecho de que una planta nos pueda rechazar en tiempo real. Quizás estas coreografías planta-humano funcionen como una alegoría gráfica del enorme desarrollo tecnocientífico actual que, con sus complejos sistemas automatizados de recolección de datos, es capaz de bailar en paralelo a la crisis ecosistémica. Un baile que, ya sea contemplado o participado, nos ayuda a entender que, a fin de cuentas, a las plantas no les hacemos ninguna falta.
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[This is the first prototype. I am currently working on the second one, which incorporates a water feeding system]
[Este es el primer prototipo. Actualmente estoy trabajando en el segundo, que incorpora un sistema de riego y alimentación autónomo]
︎ 03/2021 © Santiago Morilla
︎ “Misanthropic Plantoid (Making of)” Single-channel Video Artwork (1:11)
︎ “Misanthropic Plantoid” in the solo exhibition TRADUCIR UN BOSQUE (26/03-20/06/2021), Palacio de los Condes de Gabia, Granada.