Entropic Landscapes / Paisajes entrópicos
Produced by ESPAI RAMBLETA, Valencia.
Curated by Santiago Morilla and coordinated by Juan Manuel Artigot.
Curatorial text by: Pedro Medina.
︎
This project activated the discussion on environmental and interspecies coexistence through several art actions specifically designed for the expositive context of the Museum Espai Rambleta, Valencia (Spain).
The first action was the installation of a Sedum plant ecosystem in the early summer of 2015, set up right in the location where a bomb hit the city of Valencia, during the Spanish Civil War. However, this renewed “bomb” version was left to grow freely (susceptible to random seed abscission and willing to spontaneously shelter other organisms) with the only nutrition provided by the sun and a minimum of daily watering. After more than six months, this small “Valencian ecosystemic portrait” was transferred to the interior of the museum, and became the epicenter of the exhibition proposal.
Once inside the Espai Rambleta, the vegetable “bomb”, with its particular microbiotic, plant and animal ecosystem (including earthworms, mosquitoes, fungi, etc.), was maintained with daylight lamps and watering assistance. All photographic and videographic documents, as well as field studies (drawings, sketches and collages) resulting from the analysis of the emergence and evolution of life forms, before and during the exhibition, were displayed around the “bomb”.
In addition, two “helmet-pots” were exhibited in the exhibition hall, which were used to parade small portions of the plant ecosystem of the bomb along the urban context of Valencia (later on, it was also adapted to the context of the city of Barcelona). These portions became the main characters of a narrative (with subjective view included) about a certain kind of punkish exposure of non-humans in public space.
The project "Entropic Landscape" is a group of artistic creations that point towards an expanded conception of artistic practice, multidisciplinary and ecocritical, always according to the randomness of the open systems where it is inserted, and where the artistic proposal is positioned as activator-provocateur, as well as a documentator and organizer of an idea of culture that is not separated from the idea of nature.
Este proyecto activó el debate sobre impacto ambiental y la convivencia interespecie a través de varias acciones artísticas específicamente diseñadas para el contexto expositivo del Espai Rambleta, Valencia.
La primera acción consistió en la instalación, a principios de verano de 2015, de una ecosistema vegetal de Sedum, emplazada justo en la ubicación donde impactó una bomba durante la Guerra Civil española sobre la ciudad de Valencia. Sin embargo, esta renovada versión de “bomba” se dejó crecer libremente, sensible a la dispersión azarosa de semillas y dispuesta al espontáneo cobijo de otros organismos, con el único aporte nutricional del sol y un mínimo regadío diario. Después de más de 6 meses, este pequeño retrato ecosistémico valenciano fue trasladado al interior de la institución museística, convirtiéndose en el epicentro de la propuesta expositiva.
Ya en el interior del Espai Rambleta, la “bomba” vegetal, con su particular ecosistema microbiótico, vegetal y animal (incluidos gusanos, mosquitos, hongos, etc.) fue mantenida con lámparas de luz día y riego asistido. En torno a ella, se dispusieron todos los registros fotográficos y videográficos, y los estudios de campo (dibujos, croquis y collages) surgidos del análisis de la aparición y evolución de las formas de vida en la “bomba”, antes y durante la exposición.
Además, se expusieron en sala dos “macetas-casco” que se utilizaron para pasear pequeñas porciones del ecosistema vegetal de la “bomba” a lo largo del contexto urbano de Valencia (más tarde también se adaptó al contexto de la ciudad de Barcelona). Dichas porciones se convirtieron en protagonistas de una narración (con vista subjetiva incluida) sobre cierta exposición gamberra de los no-humanos en espacio público.
El proyecto “Paisaje entrópicos” es un diverso conjunto de obras que señalan hacia la concepción expandida de la práctica artística, multidisciplinar y ecocrítica, siempre sujeta al azar de los sistemas abiertos donde se inserta, y donde la propuesta artística se posiciona como activadora-provocadora, documentadora y organizadora de una idea de la cultura que no se separa de la idea de naturaleza.
︎ 11/2015 © Santiago Morilla
︎ Watch “Entropic Landscapes” Single-channel Video Documentary (3:43)
︎ Solo exhibition 39º26’56,8”N 0º23’27.6”W. (05/11/2015-01/02/2016), Espai Rambleta, Valencia, Spain.
︎ “Casco-maceta de conciencia móvil”, single-channel Video Artwork (4:16)
︎ “Casco-maceta de conciencia móvil”, mixed media sculpture (2015)