Hydropoetics of Los Barruecos / Hidropoéticas de los Barruecos


Curators: Julio C. Vázquez Ortiz & Ana García Alarcón @ Museo Vostell MalpartidaCáceres Abierto 2023 + Suset Sánchez @ Indexing the Landscape, Fundación Cerezales Antonino y Cinia, León, 2023
Production: Cáceres Abierto 2023
Technical support: Carles Gutiérrez + @_nikoji_@_perinan.arquitectura (Aran), Diego Gómez (3D)
Music and soundscape: Joaku De Sotavento & Santiago Morilla

︎

This project reflects on how techno-artistic mediation modifies and expands our perception of the cultural/natural landscape through interactivity and sound experimentation. In fact, one of the main premises of the project was to give a voice to non-humans thanks to real-time environmental sensing. In order to do this, I focused on how water traces the natural, social and cultural history of Malpartida de Cáceres (Spain) and its surroundings, from the first settlers to the present day. A process that led me to monitor the water flow of the wool laundry of Los Barruecos Reservoir, where the Vostell Malpartida Museum is currently located.

In this way, I proposed a double intervention (both in the exterior landscape and in the interior of the exhibition hall) so that the "hydropoetics" would become symbiotic with the natural and artistic environment through two devices: one for collecting and transmitting data (inside, over and around the water of the reservoir) which, at the same time, is connected to a second device in the shape of a personalized Theremin, which receives, visualizes, sounds and allows the data manipulation through interactivity in real-time. In this way, a performative audiovisual environment is created within the Museum's Mill Hall through which visitors can "communicate" with the reservoir. It is worth noting that the sculptural personalization of the Theremin formally relates to the site-specific memory (as wool laundry place it once was) while enabling the synchronization of the soundscape and the underwater video signal through the immersion of the visitor with the art installation.

In this case, body, sound and image are tuned in a particular experience where each visitor poetically interprets the local landscape of the reservoir according to the information provided by its abiotic factors (the chemical and physical components that have an effect on living organisms and on the specific functions of its ecosystem).

Este proyecto reflexiona sobre cómo la mediación tecnoartística modifica y expande nuestra percepción del paisaje cultural/natural a través de la interactividad y la experimentación sonora. De hecho, una de las principales premisas del proyecto fue dar voz a los no humanos (gracias a sensorización medioambiental en tiempo real) a través de la performatividad que facilita la tecnología situada. Para ello, me fijé en cómo el agua recorre la historia natural, social y cultural de Malpartida de Cáceres y su entorno, desde los primeros pobladores hasta nuestros días. Un proceso que me llevó a monitorizar las corrientes de agua más características del lavadero de lanas del Embalse de Los Barruecos de abajo, donde actualmente se ubica el Museo Vostell Malpartida.

De esta manera, planteé una doble intervención (tanto en el paisaje exterior como en el interior de la sala de exposiciones) de manera que las "hidropoéticas" entrasen en simbiosis con el entorno natural y artístico mediante dos dispositivos: uno de toma y emisión de datos (dentro, sobre y alrededor del agua del embalse) que, a su vez, está conectado a un segundo artefacto en forma de Theremin personalizado, que recepciona, visualiza, sonoriza y facilita la manipulación de datos a través de la interactividad en tiempo real. Con ello se crea un ambiente audiovisual performativo dentro de la Sala El Molino del Museo a través del cual, el visitante puede “comunicarse” con el embalse. Cabe recalcar que la personalización escultórica del Theremin conecta formalmente con la memoria especifica del lugar, como lavadero de lana que fue en su momento, al tiempo que posibilita la sincronización del paisaje sonoro y la señal de vídeo subacuático a través de la inmersión y corporeización del visitante con la instalación artística.

Aquí, cuerpo, sonido e imagen se sintonizan en una experiencia particular donde cada visitante interpreta poéticamente el paisaje local del embalse según los datos facilitados por sus factores abióticos (aquellos componentes químicos y físicos que afectan a los organismos vivos y al funcionamiento específico de su ecosistema).


︎ 2023 © Santiago Morilla


︎ “Hydropoetics of Los Barruecos” at Indexar el paisaje exhibition, Fundación Cerezales Antonino y Cinia, León (13/08 - 19/11/2023). Photos by @juanbaraja


︎ “Hydropoetics of Los Barruecos @ Fundación Cerezales Antonino y Cinia (TEASER)” Single-channel Video Artwork (00:43)



︎ “Hydropoetics of Los Barruecos (external device on the reservoir)” at Embalse de Los Barruecos, Museo Vostell Malpartida, CÁCERES ABIERTO 2023 (27/04 - 16/06/2023). Photo by @santiagomorilla


︎ “Hydropoetics of Los Barruecos” at Embalse de Los Barruecos and Sala El Molino, Museo Vostell Malpartida, CÁCERES ABIERTO 2023 (27/04 - 16/06/2023). Photos by @santiagomorilla