Indexar el paisaje / Indexing the Landscape (collective exhibition)
“Indexing the Landscape” collective exhibition at Fundación Cerezales Antonino y Cinia (León)
From 13 August to 19 November 2023.
LANDSCAPE, SCRAWLS, LANGUAGE (txt by Suset Sánchez)
As far back as the genetic images preserved in Paleolithic cave paintings there are signs of the indissoluble relationship between sapiens and surrounding nature; as well as a recurring procedure by which the perception of the exterior is very often, albeit not exclusively, represented in an interior space, protected from a host of dangers and the effects of weather, whether it be a prehistoric cavern or the essential forms of an ancient proto-dwelling. The translation of the gaze on the landscape, the vision of the knowable world, has been projected ever since then in motifs, icons, symbols and graphic systems, in inscriptions and morphologies, all stemming from an imperative need for social organisation, conservation and transmission of knowledge.
This ancestral gesture of recording through images the inhabited and traversable places, of gathering data and developing a complex network of signs through which to identify those contexts and indicate the distinctive elements of each place, gave rise to the creation of taxonomies whose purpose was to conceptualise and to make functional the spatial categories and metaphors that would describe the territory and the transformations wrought in it by human beings in their day-to-day activity.
Santiago Morilla set out to discern how techno-artistic interventions modify and expand the perception of the cultural/natural landscape. By inviting us to interact with a theremin filled with sheep shearings, he enables us to redimension the view of El Barrueco de Abajo reservoir in Malpartida, where the sounds and images that are now reproduced in the exhibition hall were recorded. Through performativity, sound experimentation and the playful nature of this installation. and under a docile symbolism, the artist reports on the instrumentality of technologies in post-industrial societies in facilitating control of the social herd and the domestication of nature.
+ INFO: FCAYC
Curated by Suset Sánchez Sánchez.
Artists: Laura F. Gibellini, Laura Lio Martorelli, Jose Guerrero, Clara Montoya, Jesús Madriñán, Santiago Ydañez, Miki Leal, Santiago Giralda, Álex Nogué, Jesús Herrera Martínez, Gabriela Bettini, Anna Talens, Enrique Radigales, Isidro Tascón, Rosell Meseguer, Santiago Morilla, Sonia Navarro, Paula Anta, Jorge Yeregui, Juan Zamora, Ángels Viladomiú, Elena Lavellés, Rosalía Banet.
Organised by The Royal Academy of Spain in Rome Fundación Cerezales Antonino y Cinia.
...
Exposición colectiva "Indexar el paisaje" en la Fundación Cerezales Antonino y Cinia (León)
Del 13 de agosto al 19 de noviembre de 2023
PAISAJE, GARABATOS, LENGUAJE (txt de Súset Sánchez)
Desde las genésicas imágenes conservadas en las pinturas rupestres paleolíticas, existen señales de la indisoluble relación entre sapiens y naturaleza circundante; así como de un recurrente procedimiento por el cual la percepción del espacio exterior es representada muchas veces, aunque no exclusivamente, en interiores —al resguardo de peligros múltiples y de los efectos del clima—, sean estos las prehistóricas cavernas o las formas esenciales de las antiguas proto-viviendas. La traducción de la mirada sobre el paisaje, la visión del mundo cognoscible, se proyecta desde entonces en motivos, iconos, símbolos, sistemas gráficos, en inscripciones y morfologías que surgen de una perentoria necesidad de organización social, conservación y transmisión del conocimiento.
Ese gesto ancestral de registrar por medio de imágenes los lugares habitados y transitables, de recopilar datos y elaborar una compleja red de signos mediante los cuales identificar esos contextos e indicar los elementos distintivos de cada paraje, conllevó la creación de taxonomías con el objetivo de conceptualizar y hacer funcionales las categorías y metáforas espaciales que describirían el territorio y las transformaciones operadas en el mismo por el ser humano en su cotidiana actividad.
Santiago Morilla propone discernir cómo las mediaciones tecno-artísticas modifican y expanden la percepción del paisaje cultural/natural. Invitándonos a interactuar con un theremin con piel de oveja, podremos redimensionar la visión del Embalse de El Barrueco de Abajo en Malpartida, donde fueron registrados los sonidos y las imágenes que ahora se reproducen en la sala de exposiciones. A través de la performatividad, la experimentación sonora y el carácter lúdico de esta instalación; y bajo un simbolismo dócil, el artista informa sobre la instrumentalidad de las tecnologías en las sociedades postindustriales que facilitan el control del rebaño social y la domesticación de la naturaleza.
+ INFO: FCAYC
Comisariado: Suset Sánchez
Artistas: Laura F. Gibellini, Laura Lio Martorelli, Jose Guerrero, Clara Montoya, Jesús Madriñán, Santiago Ydañez, Miki Leal, Santiago Giralda, Álex Nogué, Jesús Herrera Martínez, Gabriela Bettini, Anna Talens, Enrique Radigales, Isidro Tascón, Rosell Meseguer, Santiago Morilla, Sonia Navarro, Paula Anta, Jorge Yeregui, Juan Zamora, Ángels Viladomiú, Elena Lavellés, Rosalía Banet.
Organiza: Real Academia de España en Roma y Fundación Cerezales Antonino y Cinia.
︎ 13/08-19/11/2023